Pagini

marți, 1 februarie 2011

Structura unui program in C++

"Nu exista semn mai bun al reusitei decat ura si invidia celorlalti."
Gabriel Liiceanu, filosoz si scriitor roman

     M-am gandit sa incep sa va invat programare asa cum am inceput si eu, adica folosind C++ ca limbaj de programare. Veti invata astfel bazele programarii si veti putea dupa sa programati aproape in orice alt limbaj, singurele diferente fiind cele de sintaxa. Daca aveti deja cateva notiuni despre programare sau ati mai programat inainte s-ar putea sa nu vi se para cine stie ce acest articol dar daca sunteti 100% incepator va rog sa fiti foarte atenti pentru ca tot ce prindeti acum se va vedea pe viitor.
     Ca sa intelegeti concret cum arata un program si cum functioneaza vom incepe mai intai cu un exemplu de program simplu, dar care contine o serie de elemente pe care le veti intalni mai mereu pe viitor.


#include<iostream.h>
void main ()
{ cout<<"Un exemplu";
   cout<<" simplu";
}  
     La prima vedere probabil ca nu intelegeti ce si cum sau pur si simplu intelegeti ce e scris in limba romana si poate va duce gandul la un mesaj.Daca da atunci aveti dreptate. O sa va explic acum fiecare parte din el.

#include<iostream.h>
     Aceasta este o directiva preprocesor si este folosita deoarece procesorul nu conoaste decat un singur limbaj si anume "limbajul cod-masina".De aceea, inainte de a incepe sa scriem linii de program deschidem mai intai aceste biblioteci cum mai sunt numite ca tot codul din C++ sa fie transformat in codul procesorului.
     Mai sunt si alte biblioteci pe care le puteti deschide pentru anumite cazuri cum ar fi biblioteca <math.h> pentru a putea calcula radicalul dintr-un numar sau <fstream.h> pentru a putea lucra cu fisiere.
   
void main ()
     Este apelul functiei principale (main) care nu poate lipsi din niciun program. void reprezinta tipul valorii pe care il returneaza, adica valoare vida( void).Vom vorbi mai tarziu despre asta.Tot ce trebuie sa retineti este ca nu poate lipsi.
     Observati deasemenea ca dupa se foloseste { si la sfarsit se inchide }.Este absolut necesar sa folositi acoladele acestea ca sa marcati unde incepe programul principal si unde se termina.

cout<<"Un exemplu";
cout<<" simplu";
     Acestea sunt instructiuni de afisare; cout vine de la standard output. Tot instructiunea cout mai contine si semnul mai mic de 2 ori ( <<), iar apoi se deschid ghilimele in care se va scrie mesajul care trebuie afisat. Dupa fiecare instructiune observam un punc si virgula la sfarsit care are rolul de a delimita o instructiune de celelalte. Este absolut necesar sa folosim punct si virgula dupa fiecare instructiune, cu anumite exceptii de care vom vorbi mai tarziu.
     Alte lucruri pe care trebuie sa le stiti neaparat despre C++:
  • instructiunile cout, desi sunt scrise pe linii diferite vor afisa ambele mesaje pe aceeasi linie. Pentru a putea scrie pe linia urmatoare trebuie adaugata instructiunea endl sau \n. Vom vedea in curand ce si cum;
  • Limbajul C++ face deosebire intre litere mari si litere mici( este case sensitive);
  • Pentru a putea scrie comentarii in interiorul programelor putem folosi ori // care va lasa sa scrieti un mesaj pe o linie sau puteti folosi /* <mesaj> */ si mesajul poate fi scris pe mai multe linii;
  • Caracterele permise de C++ sunt: litere mari si mici ale alfabetului englez ( a,b,c etc.), cifrele din sistemul zecimal( 0,1,...,9) si caractere speciale( +,-,...., !,@,#,$, etc)

Ce compilator sa folosim?
     Programul prezentat mai sus a fost scris in Borland C++, un compilator destul de bun pentru incepatori, fiind folosit si prin licee si facultati.Desigur puteti folosi si alt compilator, nu am nimic impotriva, dar problema este ca eu voi prezenta programele in Borland si alte compilatoare mai au nevoie de functii in plus sau au unele diferite fata de acesta, deci va trebui sa va dati seama care sunt acelea. Va recomand totusi sa lucrati tot in Borland. E simplu, gratis si daca stiti sa programati in acesta atunci puteti programa in oricare( pana la urma cata programare stii conteaza nu ce compilatoare stii sa folosesti).

Linkul pentru borland C++ 4.5 este AICI.

Pana data viitoare va astept cu intrebari, corectari si nelamuriri.Sa ne gasim cu bine data viitoare.Succes!

Postari care te-ar putea interesa:
O nota de inceput de blog

Printati postarea

2 comentarii:

morpheus spunea...

Foarte interesant articolul. In sfarsit am inceput sa inteleg care este rolul acelor include care tot apar prin codurile pe care le-am vazut pe net.
Astept continuarea !

Mihai spunea...

Ma bucur ca iti place.Imi dau toata silinta sa explic cat mai bine si sa nu fac erori.Te mai astept pe blog!

Trimiteți un comentariu